Jakarta, drawan - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu Jakarta, drawan - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu

Jakarta, drawan

Door: Laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

29 Maart 2017 | Indonesië, Batavia

Het is al weer 6 dagen geleden dat ik mijn tas pakte en vertrok naar Indonesië. Weer mijn site bij houden? Ach waarom ook niet.

De vlucht ging soepel. Direct met Garuda. Na wat lang op mijn tas te hebben gewacht stond Peter daar met samsai de famillie chauffeur.

't was warm in Indonesië, graad of 30 mooie heldere dag. Irfan kwam om een uurtje of 16.00 uit school. Hij heeft nu een week vakantie. Om 17.00 kwam Dewi en zijn we naar een lekker restaurant gegaan. Peter en dewi zijn mijn oom en tante. Misschien handig om er bij te vermelden.

De tweede dag hebben we wat rond gereden. Irfan's school gezien, mooi ruim opgezet complex met veel sportvelden, een zwembad, een video editing lokaal etc. Prima schooltje. Savonds sushi gedaan met Irfan en naar een film geweest. Erg leuk met bediening tijdens de film, ijskoude airconditioning waarvoor je een dekentje krijgt bij je stoel...

De dag er op was Irfan's (en nog ruim 5 andere nichtjes en neefjes)verjaardag. Dus feest! Peter en Dewi wonen gelukkig in een grote vrijstaande villa dus waren 50 gasten geen probleem. Vanaf een uur of 11 kwamen er sloten neefjes en nichtjes ooms en tantes en natuurlijk omi. Wie deze grote familie ooit is gestart. Leuk om iedereen weer te zien! Toch bijna 10 jaar geleden dat ik daar op bezoek ben geweest, maar 't is al gouw weer als van ouds. Wel zijn er een paar nichtjes moeder geworden. Na wat mier zoete taart flink wat eten droop men om een uur of 17.00 weer af.

De dag er op vroeg op. Om 5.00 aan de koffie om 8 uur t vliegtuig te pakken. We vlogen die dag naar balikpapan. Dit is een redelijk grote stad op kalimantan. Daar hebben we een dag door gebracht. Rond gekeken op wat marktjes, een onvergetelijke taxi ride met een opgevoerde taxi meter.

De volgende dag vliegtuig gepakt en naar ........... gevlogen, om vanuit daar met een taxi naar een haventje te rijden (ruim 2 uur). Onderweg de gevolgen van de palmolie productie gezien. Hiervoor worden groten stukken bos gekapt, verbrand en ingezaaid met palmbomen. Best naar om te zien.

Verder op de boot naar Derawan. Na een uurtje kwamen we aan. Een schattig eilandje van 1 kilometer bij 500 meter. We hebben twee schattig huisje op een pier. Ik deel een huisje met Irfan. Mooi uitzicht. Op 't balkonnetje zie je zo nu en dan een schildpad zijn hoofd boven water steken om even adem te halen.

Savonds na een hapje eten gingen we kijken of er een schildpad was die eitjes ging leggen. Die was er wel maar was geschrokken van iets. Waardoor zij de operatie halverwege gestopt was. Op 't strand lag wel een indrukwekkend spoor. Maar geen schildpad.

Vanochtend gingen we op excursie. Met een bootje voeren we om een uurtje of 9 weg. We gingen een stuk snorkelen. De boot gooide zijn anker uit die door de stroming in een stuk coraal belande. :( het snorkel was wel leuk maar niet zulk goed zicht.

Toen naar een prachtig wilt zandbank. Waar we een paar foto's later weer werden opgehaald. Toen lekker gesnorkeled bij een haventje waar veel visjes zaten en coraal stuk beter zicht. Toen met schildpadden gezwommen.  De gids visten er een van de bodem (een schildpad van 1.00 bij 60). Geloof niet dat hij t heel chillen vond. In Thailand was er de regel dat we niet aan ze mochten zitten, maar hier mochten we ze aaien etc. Dit vond ik niet echt dier vriendelijk maar na een tijdje was er wel een die naar mij toe zwom. Die heb ik toen even over zijn schildje geaaid. Wel een erg leuke ervaring.

Morgen gaan we naar een ander eiland. Wordt vast leuk!

Groetjes uit een tropisch Derawan

• 29 Maart 2017 - 17:58

Fysioan:

Zo dat ziet er al indrukwekkend en vooral druk uit dat programma.
    Vast heerlijk genieten je familie na z on tijd weer te zien.
    Geniet van de rest van je reis.
    X

• 29 Maart 2017 - 20:26

Jenny:

Mooie foto's! Leuk dat je weer deze site bijhoudt, lekker meegenieten na een dagje werken is wel fijn hoor. Veel liefs voor de hele familie. X Jen

• 29 Maart 2017 - 21:00

Bram:

Ik wacht op de reactie van ... Space babe!!!!!

• 30 Maart 2017 - 00:21

Stella:

Hey,

weer terug van weggeweest.
    Niet jij(pas 'net' vertrokken) maar de altijd leuke en uitgebreide reisverslagen.
    Uiteraard weer reactie van mij ;)

In die paar dagen dus al aardig wat kilometertjes gemaakt met taxi, boot en vliegtuig.

Lekker chillen op een verjaardag en snorkelen bij het koraal tussen de visjes en de schildpadden.
    Pas maar op met schildpad aaien, heb je al je vingers en tenen nog?

Leuk hoor, we hebben weer een beetje idee wat er daar te zien en te doen is(die titels bij de foto's :D), geniet lekker verder en we gaan in een later verslag dan weer lezen wat je allemaal meegemaakt/uitgespookt hebt.

Groetjes uit een lenteachtige Nederland

(Wie is Space babe?)

• 30 Maart 2017 - 13:38

Otto:

Hi Laurens,

Ik miste je al bij de Fysio.
    Jij hebt mij niets verteld dat jij weer die kant op ging.
    Heb veel plezier, zo te zien lukt dat wel.

Groetjes en zie je hopelijk gauw weer om er meer over te horen.

• 06 April 2017 - 13:20

Fysioan:

Hey lau,
    Dat ziet er geweldig uit.
    Genieten hoor.
    Wij redden het hier nog maar net zonder jou.
    Leuk om je verhalen te lezen en fotos te zien.
    Geniet ook van je reis verder in je uppie( ook wel weer lekker en spannend toch.
    Liefs van je andere collega hier naast me met een kopje koffie.
    Groetjes an