Drawang=> maratua => jakarta => bukitlawang - Reisverslag uit Amarpura, India van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu Drawang=> maratua => jakarta => bukitlawang - Reisverslag uit Amarpura, India van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu

Drawang=> maratua => jakarta => bukitlawang

Door: Laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

05 April 2017 | India, Amarpura

We werden vroeg wakker om de boot te pakken naar de volgende plek. De zee was wat onrustig waardoor we niet met mantarog roggen konden zwemmen... luxe problemen. : ) we stopte op een eilandje waar net kleine schildpadjes waren uitgekomen. Die werden door t wwf opgeraapt en in gevangenschap groot gebracht zodat ze dan uitgezet konden worden. Op deze marnier haalden er meer de volwassen leeftijd. Hierna gingen we opweg naar kakaban. Hier was een heel groot meer met kwallen. Dit meer was een gesloten eco systeem waardoor deze soort uniek was voor dit meer. Kwallen stoken niet en kon je (zachtjes) aaien. Te gek om te bedenken dat dit ecosysteem al heel lang bestaat. Door te gebrek aan roofdieren zwemmen er honderden om je heen. Erg cool.

Vanuit een filosofisch oogpunt kun je zeggen dat als er dus een gebrek is aan roofdieren evolutie ook niet zo heel veel doet. 't voelde een beetje of ik in de prehistorie zwom.

Na nog een grot te hebben bezocht kwamen we aan in het resort op Maratua. Een lux resort op een wit strand.

De volgende ochtend dronken we om 6.00 op om met t eerste licht uit te varen op zoek naar dolfijnen. En na een 15 minuten varen zagen we ze. Leuk van dolfijnen is dat ze met je bood mee zwemmen. Sprongetje maken voor de bood. Erg leuk. Toen we weg voeren deed een mantarog ook nog even een dubbele backflip. Die kan ik dus ook van 't lijstje af kruisen.

Na een stevig ontbijt gingen we in een grot zwemmen. Hier was een een grote steen ingevallen zodat je er onder door kon zwemmen  een op 6 meter en een op 10. 't was een erg cool. Wel even eng om zo diep te zwemmen met een rots boven je hoofd maar wel leuk.

Oja om bij t water te komen moest je van een steen af springen. Erg cool dat dewi dit ook heeft gedaan!

Hierna nog gesnorkeled op een prachtig reef. Met bergen schildpadden etc. Naja jullie snappen t. Vakantie. :) Na deze heerlijke dag lekker geslapen. Om de volgende ochtend aan de monstertocht terug naar huis te maken. Iets over achten weg met de bood, toen de auto in, vliegtuig, nog een vliegtuig om uiteindelijk door samsai om een uur of 22.00 opgehaald te worden in Jakarta.

De volgende dag was even bijkomen. We aten gezellig wat sushi voor Santis verjaardag en ik boekte een ticket voor.... Sumatra! Volgende ochtend om 7.00.

En ja. Toen ging dus de wekker om 4:30. Haha

Van 't plan om in t vliegtuig te slapen kwam niks terrecht. Ik had toch eigenlijk nog niks gelezen over sumatra. Dus dat deed ik in t vliegtuig. Bukitlawang klonk leuk. En lekker dicht bij. Dus dat werd t. Toen ik aankwam regende t vrij heftig. Maar na wat eten en wat zoeken vond ik n leuk hostel. Waar t te gezellig was dus ik pas om 23.00 in bed lag.

De dag hier op bracht ik door met even bij komen en 'tuben'. Dit is op een opgeblazen auto band van een riviertje af dobberen. Alleen was de rivier een beetje groot na de regen van de avond er voor. Dus heel misschien ben ik omgeslagen.

Maar wel erg leuk. Dag er op, vandaag een jungel track gedaan. Dat omdat hier orang-oetans zitten. Dus ja... De beelden spreken voor zich.  Erg leuk om een moeder orang-oetan te zien. Eentje hete Mina en was een beetje gevaarlijk. Als je te dicht bij kwam dende za op je af. Als je haar dan eten gaf werdt ze weer rustig. Na een tijdje had ze genoeg op en ging ze lekker zitten voor wat foto's. Na nog een waterval bezocht te hebben en de rivier af geraft (soort tubes maar dan net even anders) was ook deze dag weer om. Ontzettend gave dag. Maar 't verslag wordt een beetje lang. Dus brei ik er maar eens een einde aan.

Groetjes uit een koel Bukitlawang!

• 05 April 2017 - 12:39

David:

Sounds good Lau!

Mooi ook, dat verhaal over het zwemmen met al die kwallen en de gedachte erachter.

• 05 April 2017 - 14:42

Jenny:

Te gek dit weer Lau! Wat mooi zo'n moeder orang-oetang met baby. Liefdevol ziet dat eruit. En die kwallen ongelofelijk mooie vormen he. Lekker dat je er weer veel foto's bij doet, meegenieten is ook fijn. Hoewel, als de keus er is, dan toch maar in levende lijve beleven!

• 05 April 2017 - 22:58

Bram:

Gaaf!

• 05 April 2017 - 23:34

Stella:

Hoe leuk allemaal; springende dolfijnen (zo lief), volgepropte orang oetans (zo bijzonder), net uit het ei kruipende baby schildpadjes (zo schattig), backflippende mantarog (zo zeldzaam), ja zelfs rustgevende niet-stekende kwallen (zo apart), net even anders dan hier met de knoppen in de bomen en zingende vogeltjes.

Maar wel veel zonneschijn hier en bijna geen regen,
    weercijfers voor het weekend: een 8 en een 9!

Veel plezier nog in dat koele ( of vet coole?) Bukitlawang en we lezen de volgende keer wel weer waar je dan bent beland/geland/gestrand.

PS Hoe was de onderwaterwereld tijdens het tuben? ;-)