Koh Pahngang => Koh Tao - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu Koh Pahngang => Koh Tao - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu

Koh Pahngang => Koh Tao

Door: Laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

14 April 2011 | Thailand, Bangkok

De afgelopen dagen ben ik wezen duiken op Ko Tao. Een vrij klein eiland dat je met een wandeling van 50 minuten van west naar oost doorkruist.
Via een Nederlands meisje die ik op Ko Phanang heb leren kennen blande ik bij New Way diving. Een wat kleinere duikschool van dit eiland.
De eerste 3 dagen heb ik mijn Padi, of duikbruvel gedaan. Dit hield in dat ik een avond lang video's zat te kijken, van een hoog Americaans gehalte. De dag er op na een uitleg van t materiaal & het nodige filppers en wedsuits passen was het tijd voor een duik in het zwembad. De groep bestond Tim & Ida uit Noorwegen en mij zelf. Een 4e meisje it zweden, was na de video, zo ontzettend bang geworden dat ze afgehaakt was. De instructeur, jimmie kwam ook uit noorwegen.
De zwembad duik viel alles mee. Beetje te simpel eigenlijk, maar wel goed om alles in de vingers te hebben voor je de grote zee in duikt.
De dag er op was er meer actie. S'middags (na nog een ronde theorie) gingen we duiken, dus met t boodje & nog 7 duikers naar een baai & dan t water in springen.
Opeens zwem je dan tussen t kleurrijke coraal en een enorme school vissen. T duiken zelf was heel ontspannend. Beetje ademen, zwemmen met je benen. Als je naar beneden wil, hoef je alleen wat uit te ademen, om hoog te gaan, een beetje meer in ademen. Hierdoor wordt je je dus erg bewust van je adem.
S'middags kregen we het Exame! 2 fout, een ruime voldoende. De dag er op een ochten duik. Dus vroeg uit de veren, noedels eten op de boot en toen t water in. Een erg cool ding van deze duik was de warmte lijn. Dit is de scheidingslijn tussen warm en koud water. Als je er doorheenzwemt, zie je even alles heel troebel. En dan is t een stuk kouder. Verder was er een mantelrog op deze duik. Erg vet om te zien.
Tsja, dan kom je uit t water en ben je op eens een gecertificeerd duiker...
Maarja, t was wel erg leuk. Dus besloten we smiddags om de advanced cursus er direct achteraan te doen. Deze cursus hield in dat je een peak preformance duik, een navigatie duik, een diepe duik (30 meter) een foto duik en een nacht duik ging maken.
De diepe duik was erg bijzar. Op 30 meter diepte is de kleur rood verdwenen. Dus alles is een soort Blauw. Verder zuig je een vierde van je tank met 5 minutjes weg. Normaal doe je daar zo'n 15 minuten mee. erg bijzar.
De nacht duik was super! Vooral de licht gevende plankton (dat reageerd op beweging) was erg cool.
tsja, en toen was ook deze cursis weer voorbij. Tommy en anika, o nee, Tim en Ida zijn weer verder gereist & ik geniet nog even van dit kleine maar fijne eilandje.
Groetjes uit Warm (yes) Thailand (13:25)

• 14 April 2011 - 07:10

Lau:

Oja, heb ook foto's geplaatst bij de laatste 2 reisverslagen, don't miss it! ;)

• 14 April 2011 - 07:43

Stella:

Hey Lau,
    gefeliciteerd met het behalen van je duikcertificaat! :-D Gelukkig hebben de haaien en pijlstaartroggen je met rust gelaten! Moeten je 'vrienden' nog maar even wachten op je spullen. :-) Heb je Nemo nog gevonden? Ontzettend mooie en leuke foto's heb je weer geplaatst. Toch een bewijs dat je het gevaar niet uit de weg bent gegaan. ;-)
    Van plaatjes van ondergelopen straten/hostel naar plaatjes van het Bounty-eilandstrand, wat een contrast! En dan nog de plaatjes van de onderwaterwereld. Fascinerend hoor. Ga zo door en relax ze nog maar verder!
    Groetjes van mij!

• 14 April 2011 - 15:34

Jenny :

Ha Lau,

Wat een verhaal!
    Gefeliciteerd met je certificaat!
    Goed zeg, dat je nu gewoon overal mag duiken. Ik weet niet of je het nog weet, maar als 6 jarige was dit je droom!
    Toch wel erg mooi als zo'n droom gewoon uit mag komen in een mensenleven.
    liefs,
    Jenny

• 14 April 2011 - 16:21

Bram:

Haha, Jenny, daar moest ik ook aan denken! Je hebt toch ook nog weleens gedoken in een zwembad met Juf Carla Lautje?!?! Heel gaaf hoor, wat Jenny zegt, super dat zo'n droom mag uitkomen!! Geniet ervan, en kom vlak voor de feestdagen maar weer terug :D Laterrr

• 14 April 2011 - 17:40

David:

Nice Lautje!

Wel mooi om te horen en te zien dat dit ooit je droom was en je het nu werkelijk kan gaan doen/beleven :)

Geniet nog even van je reis!