Leh=>Manali=>Shimla - Reisverslag uit Shimla, India van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu Leh=>Manali=>Shimla - Reisverslag uit Shimla, India van Laurens Tuijl - WaarBenJij.nu

Leh=>Manali=>Shimla

Door: Laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

24 Juni 2010 | India, Shimla

Zo, tijd voor een update. Ik zit hier nu bij Raj thuis. Raj ken ik nog van mijn vorige reis. Ben hem tegen gekomen in een bus naar Shimla. En toen hij hoorde dat ik weer in India was, moest ik langs komen. Dus dat heb ik uiteindelijk maar gedaan.
Maar goed. Laat ik eerst even vertellen wat ik allemaal heb uitgespookt de laastste 5 dagen.
Aller eerst heb ik een route gelopen (3 dagen) over een pass van Leh naar Stok. Dat was vrij pittig. Eerste dag naar een dorpje gelopen (5 uur wandelen). 2e dag naar een ander dorpje gewandeld. Die wandeling verliep minder vloeiend. na 30 minuten viel een van de 2 meisjes die mee waren in een beekje. Geheel kopje onder. Dus.... 30 minuten later was die weer een beetje droog. en toen moesten we nog een heel stuk. Aan het einde van dat stuk, even in een beekje gezwommen. Best fris zo hoog in de bergen!
Volgende dzg erg veel geklommen, naar 5000 meter. Dat was best zwaar. Naarmate je hoger komt, kun je steeds minder doen, met de zuurstof die je binnen krijgt. Als je dan ook 60 stappen zetten zonder te pauzeren was je helemaal buiten adem, voor 2 minuten of zo en dan kon je weer. Best zwaar dus. De afdaling ging gelukkig een stuk gemakkelijker. dal in, langs wat Jak's (grote koeien met veel haar). om na nog iests van 6 uur uiteindelijk bij de jeep aan te komen.
De dag hier op heb ik naar een klooster geweest. Met de 2 meisjes van de tocht. Wel een leuk ritueel bij gewoont, waar in gekke maskers en vooral veel harde muziek een belangrijke rol speelden. Toen was de weg naar Manali open, dus savonds snel een kaartje gehaald. Om voor 1100 Rs (24 E) kaartjes te regelen. Om 1 H snachts vertrokken we Dus gouw wat eten, tas in pakken, Hotel gedag zeggen en hoppa op weg.
De rit was erg hobbelig, We regen in een jeep (2X drive). Slapen was verdomd moeilijk, maar in combinatie met over vermoeid zijn... Toch een beetje mogelijk. De jeep werdt bij vlagen ijzig koud! Dan hingen er ijs pegels aan de voor bumper. brr. Sochtens om 5H waren we in een tenten kamp waar we wat chai dronken. Mijn lichaam was best vermoeid, misselijk, duizelig etc. (combinatie van door elkaar geschud worden in een auto en niet slapen).
Na nog eens 3 uur, kwamen we vast te staan in 1,5 meter hoge sneeuw. Een paar indiers vonden het slim om met een truck 2 dagen na opening van de pas de 350 km af te leggen. En tsja, als je dan een jeep tegen komt en je rijd tussen 2 sneeuw muren in, kun je elkaar niet passeren.... Dus 3 uur vast gestaan, waarna de vracht wagens met veelmoeite in de sneew muur waren gegraven, konde we pas verder. Zo kwamen we na nog heel veel rijden om 21:00 aan in Manali. Hoteletje gevonden om daar een nachtje te slapen.
Manali had ik natuurlijk al lang gezien en ook de 2 meisjes gingen gezien de tijd gelijk door naar Mc cloaud ganj (vast fout gespeld). Dus besloot ik de avond bus te pakken naar Shimla en belande zo om 4 uur vannacht in een klein kamertje midden in Shimla.
Groetjes uit een regenachtig Shimla (11:39)

  • 24 Juni 2010 - 09:18

    Stella:

    Hey Laurens!

    Respect hoor, wat een ontberingen :-( moet jij doorstaan om wat van het land te zien!
    Zijn je schoenen niet versleten na al dat lopen?
    Kom ik aan met 1x in de week een uurtje wandelen in de buurt/rondom Plas. :-)
    Veel plezier bij Raj in Shimla en ik lees de volgende keer weer wat je allemaal meegemaakt hebt, vergeet dan alleen de beloofde foto's niet!

    Groetjes uit een oranjegekleurd, zonnig en steeds warmer wordend kikkerlandje 8-)

  • 24 Juni 2010 - 09:38

    David:

    Mooi verhaal weer, vooral jouw uitleg over Jaks, haha!

    Zie je snel weer Lau!

    Groetjes,

  • 24 Juni 2010 - 10:38

    Bramos:

    Kijk, dat zijn pas verhalen lau, mooi man! Respect dat je zoveel doet in eigenlijk die korte tijd! Net als stella (kennen we die?) ben ik ook benieuwd naar de foto's (van mobiel, hehe), maar die komen vast wel.
    Ik zat net uit verveling de krant te lezen op de brug, en kwam een overlijdingsadvertentie tegen van ene meneer Peereboom..... Gaat er bij jou ook een belletje rinkelen? Niet dat we die kerel kennen, maar er is ooit een P. Peereboom overleden, en toen heb jij mijn agenda nog volgeschreven met teksten die ik hier beter niet kan herhalen ;) Ach, was ff een 'mooie' flashback.. Genietse daar, dat je nog maar veel mag zien!! Talaaa

  • 25 Juni 2010 - 21:42

    Brammm:

    Held!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Shimla

Reis Nr 2

Op pad, met niet veel meer dan een rugzak.

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2011

"It's a proces" toegift India Juni

28 Juni 2010

Amritsar

25 Juni 2010

foto tijd!

24 Juni 2010

Leh=>Manali=>Shimla

20 Juni 2010

Nog heel!
Laurens

Dit profiel heeft veel swag

Actief sinds 19 Aug. 2008
Verslag gelezen: 4010
Totaal aantal bezoekers 140483

Voorgaande reizen:

01 September 2018 - 01 Oktober 2018

India

23 Maart 2017 - 23 April 2017

Indonesië

02 Februari 2015 - 03 Maart 2015

India 3 reis 4

01 Maart 2010 - 29 April 2010

Reis #3

30 Mei 2009 - 03 Juli 2009

Reis Nr 2

01 September 2008 - 08 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: